Letecké společnosti
To vede k prodloužení doby překračování hranic.
Cestující do/vracející se ze zemí mimo Schengenský prosto žádáme, aby se nahlásili k pasové kontrole co nejrychleji po odbavení. Příliš pozdní dostavení se k bráně (gate) může vést k odmítnutí přijetí na palubu.
Hlavní charterové linky:
Pravidelné linky:
Otázky a odpovědi (FAQ):
Informace o dobách letu lze najít ve smlouvě/cestovním dokladu.
Časy odletu a příletu se uvádějí v lokálním čase.
ZV souladu s Podmínkami účasti je nutné 24 h před odletem zkontrolovat, jestli se čas odletu nezměnil.
Lze to udělat:
1) u prodejce
2) v záložce „Let“ na stránkách www.itaka.pl/strefa-klienta/
3) na informační tabuli v hotelu nebo u delegáta 24 h před zpátečním letem (v případě zakoupení balíčku s hotelem)
Ano, doby letu se mohou změnit. V souladu s Podmínkami účasti je nutné 24 h před odletem zkontrolovat, jestli se čas odletu nezměnil.
Průkaz totožnosti
Dokumentem opravňujícím k cestě je platný doklad totožnosti: občanský průkaz nebo cestovní pas (při cestě mimo Evropskou unii musí být pas platný ještě minimálně půl roku ode dne návratu). Informace o tom, který z dokladů se požaduje při cestě do dané země, lze najít na stránkách: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych/
Letenka
Většina letů probíhá bez letenek – to znamená, že jedinými doklady opravňujícími k letu jsou: doklad totožnosti a smlouva. V případě informace ve smlouvě o odbavení letenek je nutné se po příjezdu na letiště vypravit ke stánku ITAKY pro převzetí letenek.
Vízum
Před cestou do některých států je nezbytné vyřízení víza. Postup jeho získání je vysvětlen na našich webových stránkách v popisu dané nabídky nebo v záložce „Mapa a informace o regionu“ nebo „Praktické informace“.
Údaje z cestovního pasu/občanského průkazu
V případě vybraných zájezdů je nezbytné uvést údaje z cestovního pasu nebo z občanského průkazu. Pokud jsou tyto údaje povinné, nachází se tato informace ve smlouvě. Údaje je nutné předat prodávajícímu při podávání rezervace nebo okamžitě po jejím podání. V případě nesplnění této povinnosti mohou aerolinky odmítnout přijmout cestujícího na palubu, což se pojí s nemožností realizovat smlouvu, její část nebo také s doplatkem na straně zákazníka.
Ověříte si to ve smlouvě/cestovním dokladu v poli „Doprava“:
Charterové lety - „Doprava: letadlo“
Pravidelné lety - „Doprava: letadlo pravidelného letu“
Charterové lety probíhají na základě smlouvy uzavřené mezi cestovní kanceláří a aerolinkami. Jeden nebo několik touroperátorů si přímo od přepravce pronajme celé letadlo. Charterové lety jsou realizovány jen v určitém období a prodej míst probíhá pouze prostřednictvím cestovní kanceláře.
Příklady aerolinek realizujících charterové lety: Enter Air, Small Planet Airlines, Travel Service.
Pravidelné lety jsou lety pravidelně realizované aerolinkami podle pevného harmonogramu letů. Touroperátor zakoupí na pravidelný let balík míst, která podléhají podmínkám skupinové rezervace. Změny a rezignace podléhají samostatným pravidlům, proto je nutné v každém případě potvrdit náklady. Pro provedení změny v už zakoupené turistické akci realizované s pomocí pravidelného letu, prosím, kontaktujte prodejce.
Příklady aerolinek realizujících pravidelné lety: Emirates, Qatar Airways, Air France, Lufthansa.
Ve smlouvě/cestovním dokladu je uvedena informace o způsobu odbavení. Nacházejí se nad informacemi o letu.
Odbavení bez letenek znamená, že se po příjezdu na letiště vypravíte přímo k odbavení zavazadel (stanoviště check-in uvedené na tabuli odletů), kde vám bude na základě dokladu totožnosti vydán palubní lístek. Takto je organizována většina charterových letů.
Odbavení s letenkou se většinou organizuje v případě pravidelných (linkových) letů. Pak je nutné navštívit stanoviště ITAKY na daném letišti pro vyzvednutí letenek a/nebo víza. Následně se nahlaste k odbavení zavazadel (stanoviště check-in).
Základní informace o cestování s dítětem najdete na stránce: https://www.itaka.pl/promocje/klub_przyjaciol_itaki/#abc.
Podrobné informace o letu s dítětem najdete na stránce: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
Těhotné ženy mohou cestovat podle pravidel definovaných v Přepravních podmínkách daného přepravce. V závislosti na přepravci se tyto podmínky mohou lišit.
Podrobné informace týkající se podmínek cest těhotných žen najdete na stránce https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
Velmi důležité informace týkající se cest invalidních osob najdete na stránce https://www.itaka.pl/wakacje-bez-przeszkod/.
Aerolinky musí být o cestě hendikepovaných osob (pohybujících se na vozíku, nevidomých, hluchoněmých) informovány nejpozději 3 pracovní dny před datem odletu. Informace o cestě osob s hendikepem se předávají prostřednictvím prodejce.
Let osob pohybujících se na invalidních vozících probíhá bez dalších poplatků (ani za vozík). Rozlišují se 3 skupiny osob pohybujících se na vozících:
- potřebující přepravu na vozíku v terminálu, ale samostatně mohoucí nastoupit do letadla a pohybovat se po něm,
- potřebující přepravu na vozíku v terminálu a u nástupu do letadla,
- zcela imobilní osoby.
Na palubu letadla mohou být přijaty maximálně 4 osoby, které potřebují asistenci na schodech a v letadle, přičemž je možné přijmout jen 2 zcela imobilní osoby. V případě letu delšího než 3 hodiny musí takováto osoba cestovat s doprovodem. Palubní personál není oprávněn zvedat a přenášet cestující ze sedadla na vozík, ani jim pomáhat na toaletě. Připuštění hendikepované osoby nebo jiné osoby, která vyžaduje nebo může vyžadovat speciální pomoc, závisí na dohodě s přepravcem.
Z bezpečnostních důvodů nemohou hendikepovaní cestující obsadit místa u nouzových východů.
Invalidní vozík
Invalidní vozíky cestujících se převážejí jako odbavené zavazadlo a mohou být předány pozemní obsluze teprve před nastoupením do letadla. Baterie v akumulátorových vozících musí být po dobu letu odpojeny. Možnost přepravy daného typu akumulátorového vozíku je nutné konzultovat prostřednictvím prodejce.
Z bezpečnostních důvodů není možné přepravovat vozidla typu „segway”.
Nevidomé osoby cestující s asistenčním psem
Nevidomé osoby mohou cestovat s asistenčními psy bez dalších poplatků v kabině pro cestující. Asistenční pes musí mít po dobu letu nasazený náhubek a musí být nahlášen minimálně 3 pracovní dny přede dnem odletu prodávajícímu.
Na některých letech je možné si zakoupit vyšší letovou třídu, podrobné informace najdete u prodejce a na stránkách https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
Informace o platném limitu zavazadla se nacházejí ve smlouvě/cestovním dokladu. Každý cestující, který má samostatné místo v letadle, má nárok na jeden kus odbaveného zavazadla a jeden kus příručního zavazadla (výjimku představuje linka Travel Service). Podrobné informace najdete na stránce: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
Příruční zavazadlo
Příruční zavazadlo NESMÍ obsahovat střelnou zbraň nebo jiný druh zbraně nebo její imitaci, předměty s ostrými konci nebo hranami, např. nůžtičky nebo pilníky. Je povolené převážet léky a kosmetiku, ale v originálních obalech, které nejsou větší než 100 ml/kus (maximální sumarický objem na osobu je 1 litr). Navíc musí být zabaleny do průhledného, uzavíratelného sáčku.
Přeprava léků obsahujících inzulin nebo narkotika je nutné nahlásit prodávajícímu nejpozději 3 pracovní dny před plánovaným odletem. K přepravě léků tohoto druhu je nezbytné lékařské potvrzení v polštině a angličtině a o nutnosti užívat daný lék.
Do limitů příručních zavazadel se nezapočítává:
- malá dámská kabelka,
- kabát, šál nebo deka,
- deštník nebo hůlka,
- elektronika,
- kojenecká strava na dobu trvání letu,
- berle a ortopedické přístroje.
Hlavní zavazadlo
Hlavní zavazadlo by mělo být označeno (nést kontaktní údaje odesílatele).
V hlavním zavazadle se nesmí přepravovat: peníze a cenné papíry, šperky, drahé kameny, drahé kovy, umělecká díla, umělecké výroby vysoké hodnoty, elektronika, optické přístroje, dokumenty, klíče, léky, tekutiny, optické nebo křehké předměty, potraviny, které snadno podléhají zkáze.
Maximální hmotnost odbaveného zavazadla nemůže překračovat 32 kg, ale cestující si může bezplatně vzít zavazadlo jen do limitu uvedeného ve smlouvě. Každý další kilogram je brán jako nadlimitní a podléhá dalšímu poplatku, v závislosti na přepravci.
Informace o zboží a prostředcích podléhajících kvantitativním omezením lze najít na stránce: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych/
Ano, kufr může vážit více než přináležející limit popsaný ve smlouvě, ale každý další kilogram je brán jako nadlimitní a podléhá dalšímu poplatku v závislosti na aerolinkách. Maximální hmotnost 1 kusu odbaveného zavazadla nesmí přesahovat 32 kg. Podrobné informace týkající se poplatku za nadlimitní kilogramy najdete na stránce: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
V případě charterových letů si je možné vzít další nadrozměrné nebo sportovní vybavení. Pokaždé se na něj vztahuje doplatek, jehož sazba závisí na aerolinkách. Není možné si toto vybavení vzít v rámci přináležejícího limitu odbaveného zavazadla. Takovéto zavazadlo je nutné nahlásit nejpozději 3 pracovní dny před odletem prodejci. Aerolinky si vyhrazují právo odmítnout převzít zavazadlo s ohledem na omezenou kapacitu zavazadlového prostoru.
Upozornění!
Odbavující u check-in má právo odmítnout převzít navíc placené: nadlimitní kilogramy zavazadla, sportovní zavazadlo, nadrozměrné zavazadlo. Obvykle je to vynuceno nosností letadla, bezpečností nebo nedostatkem volného místa v zavazadlovém prostoru.
V případě zakoupení lyžařské nabídky je navíc nárok na 1 kus sportovního zavazadla do 10 kg. Přináležející limit se nepojí s odbaveným zavazadlem, takže za předpokladu, že limit odbaveného zavazadla představuje 20 kg, nelze si například sbalit 23 kg odbaveného zavazadla a 7 kg sportovního zavazadla nebo naopak 17 kg odbaveného a 13 kg lyžařského zavazadla.
V případě pravidelného letu realizovaného aerolinkami WizzAir podléhá přeprava lyžařsko-snowboardového vybavení speciálním, níže popsaným podmínkám.
• Lyžařské nebo snowboardové boty si zabalte v rámci práva na jeden kus odbaveného zavazadla - max. 23 kg/os. nebo si je můžete vzít místo přináležejícího jednoho kusu příručního zavazadla do max. 10 kg/os., rozměry 56x45x25cm. Boty si lze s sebou vzít také jako další kus odbaveného zavazadla placeného na letišti při odbavení zavazadel. Podrobné informace o poplatcích za nadlimitní kilogramy se nacházejí na stránce: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/wizzair/.
• Lyže s hůlkami/snowboard je třeba odbavit jako samostatný kus zavazadla do 10 kg/os., mimo hlavní limit. Tato přeprava je bezplatná. Každý člověk si v rámci bezplatného zavazadla může vzít jen jednu sadu lyží s hůlkami nebo snowboard. Existuje možnost kumulace lyží a hůlek v případě cesty několika osob - po několika kusech do jednoho obalu. Hmotnost takovéhoto kumulovaného zavazadla nesmí překračovat 32 kg/ks. Přičemž toto zavazadlo se musí pohybovat v limitu stanoveném pro jednotlivé osoby. Na příklad při cestě dvou lidí je jeho hmotnost v rámci bezplatného limitu 20 kg, za každý další kilogram mohou aerolinky pobírat poplatek jako za nadlimitní zavazadlo, ale dokonce ani v případě doplatku jeho hmotnost nesmí překročit 32 kg. V případě čtyř osob hmotnost bezplatného limitu určeného na přepravu lyží s hůlkami/snowboardu představuje 10 kg/os., ale pokud bude zavazadlo zabaleno do jedné tašky, jeho hmotnost nesmí překročit 32 kg.
Hmotnostně nadlimitní zavazadlo, nadrozměrné zavazadlo
Limit odbaveného zavazadla, které si lze s sebou bezplatně vzít v rámci smlouvy, je vždy uveden ve smlouvě. V případě jeho překročení (nadlimitní zavazadlo) má odbavující právo vybrat poplatek nebo odmítnout převzít zavazadlo. Jako nadlimitní zavazadlo jako celek bude bráno také zavazadlo nesplňující požadavky ohledně stanovených rozměrů - tedy nadrozměrné zavazadlo.
Ceník lze najít v Tabulce doplatků na stránkách: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ po výběru aerolinek obsluhujících váš let.
Invalidní vozíky
Invalidní vozíky jsou vždy přepravovány bez doplatků. Více informací o cestě lidí s hendikepem lze najít na stránce: https://www.itaka.pl/wakacje-bez-przeszkod/
Dětský kočárek
Dětský vozík pro dítě do 2 let se přepravuje bezplatně. V případě dětí starších 2 let se kočárky přepravují v rámci jim přináležejícího limitu odbaveného zavazadla.
Dětská autosedačka
Dětská autosedačka typu vajíčko (plastová kolébka) může být přepravováno bezplatně v rámci příručního zavazadla (pokud se vejde do úložného prostoru v letadle nad hlavami cestujících) nebo v rámci odbaveného zavazadla.
Sportovní vybavení
Na sportovní vybavení se vztahuje doplatek nezávisle na využitém limitu odbaveného zavazadla. Přeprava takovéhoto vybavení podléhá speciálnímu postupu oznamování. Více informací a ceník lze najít na stránce: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ po výběru aerolinek obsluhujících daný let.
POZOR!
• Přepravu sportovního vybavení/nadrozměrného zavazadla je nutné nahlásit prodejci nejpozději 3 pracovní dny před odjezdem. V případě pravidelných letů poplatky za přepravu výše uvedeného vybavení podléhají individuálnímu stanovení ceny. Proto kontaktujte prodejce nejpozději 5 pracovních dnů před odletem.
• Odbavující osoba u check-in má právo odmítnout převzít navíc placené: nadlimitní kilogramy zavazadla, sportovní zavazadlo, nadrozměrné zavazadlo. Obvykle je to vynuceno vyvážením letadla, bezpečností nebo nedostatkem volného místa v zavazadlovém prostoru.
• S ohledem na omezenou kapacitu zavazadlového prostoru autokaru realizujícího transfer letiště - hotel - letiště je v některých případech nezbytné doplatit za transfer sportovního vybavení/nadrozměrného zavazadla/invalidního vozíku. Pro ověření si, jestli se na takovéto vybavení vztahuje doplatek za transfer letiště - hotel - letiště kontaktujte ITAKU prostřednictvím prodejce nejpozději 5 pracovních dnů před odletem.
Po vystoupení z letadla se vydejte do zóny vyzvednutí zavazadel. Kufry jsou vydávány na speciálních pohyblivých pásech. Obvykle to trvá několik až několik desítek minut. Nadrozměrné/sportovní vybavení, vozíky a kočárky se obvykle přebírají na k tomu vyděleném místě na daném letišti.
Ne všechna odbavení jsou realizována jako odbavení s letenkami. Ve smlouvě/cestovním dokladu je uvedena informace o způsobu provedení odbavení (s letenkami/bez letenek). Nacházejí se nad informacemi o letu. Pokud jde o odbavení s letenkami, je nutné si letenky vyzvednout před zahájením odbavování nebo během odbavování na našem stanovišti na daném letišti. Letenky se nezasílají korespondenčně nebo elektronicky.
Pokud odbavení probíhá bez letenek, můžete se hned vypravit k odbavení zavazadel (check-in).
Pokud odbavení probíhá bez letenek, lze se po příjezdu na letiště vypravit přímo k odbavení zavazadel. Číslo brány check-in, u které bude odbavení probíhat, bude uvedeno na tabuli odletů těsně před zahájením odbavování.
Pokud odbavení probíhá s letenkami nebo je nezbytné vyzvednout víza, vydejte se na stanoviště ITAKY na daném letišti.
Doba zahájení a ukonče í odbavování je uvedena vždy ve smlouvě.
Odbavení na letech střední vzdálenosti začíná 2 hodiny před odletem a končí 45 minut před odletem.
Na některých letech odbavení začíná 3 hodiny před odletem a končí hodinu před odletem. Jsou to např. lety:
- realizované aerolinkami Emirates
- realizované aerolinkami Qatar Airways
- do Izraele
- dálkové lety realizované PLL LOT (USA, Kanada, Čína, Japonsko)
- charterové lety realizovány aerolinkami TUI Fly Netherlands (dálkové lety: Dominikánská republika, Mauricius)
- charterové lety realizovány aerolinkami Travel Service A330 (dálkové lety: Dominikánská republika, Kuba, Thajsko, Zanzibar)
Odbavení na letišti se skládá z několika etap:
Odbavení s letenkami:
V případě odbavení s letenkami nebo nutnosti vyzvednutí víz (pokud je ITAKA prostředníkem v jejich vydání) je nutné nahlásit se zástupci ITAKY, u jeho stanoviště na letišti. Následně se přechází k odbavení zavazadel u stanovišť check-in uvedených na tabuli odletů.
Odbavení bez letenek:
V případě odbavení bez letenek se přichází přímo k odbavení zavazadel u stanovišť check-in uvedených na tabuli odletů.
U stanoviště check-in se odevzdá hlavní odbavené zavazadlo a kontrolují se doklady: cestovní pas (s vízem - pokud je požadováno) a letenka nebo cestovní doklad/smlouva. Zavazadlo se také váží a, v případě překročení hmotnostního limitu, je cestující odeslán k pokladně aerolinek pro uhrazení doplatku. V případě přepravy sportovního vybavení bude vybavení označeno, nezbytné je uhradit poplatek za jeho přepravu v pokladě aerolinek (sazebník poplatků je dostupný na stránce https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let) a odbavení vybavení u přepážky oversize/nadrozměrná zavazadla.
Místa v letadle jsou přidělována během odbavení (výjimku představuje dřívější online odbavení realizované na vybraných pravidelných letech). U check-in obdržíte palubní lístek (boarding card) s k němu připojenému potvrzení o odbavení zavazadel a s určenými čísly míst, která máte v letadle obsadit.
Palubní lístek je doklad, který opravňuje ke vstupu na palubu letadla. Potvrzení odeslání odbaveného zavazadla je nutné uschovat, protože může být nezbytné při případné reklamaci zavazadel.
Další etapou po odbavení vozidel je vypravení se na stanoviště kontroly palubních lístků a následně k bezpečnostní kontrole, kde můžete být požádáni o předložení palubního lístku a dokladu totožnosti. Během bezpečnostní kontroly bude prověřeno také vaše příruční zavazadlo, které bude zrentgenováno. Za tímto účelem ho připravte ke kontrole.
Během kontroly umístěte do kontejneru všechny kovové předměty, včetně: klíčů, hodinek, opasku, mincí apod., elektroniku, včetně: mobilních telefonů, příruční zavazadlo a svrchník a následně je položte na pás rentgenového zařízení. Během bezpečnostní kontroly na letišti jsou cestující požádáni, aby předložili ke kontrole plastové tašky s obaly obsahujícími tekuté látky. Lidé provádějící kontrolu mohou také požádat, abychom se zuli, a boty pak nechají zrentgenovat.
Obsluha letiště provádí také náhodné kontroly příručních zavazadel na přítomnost vybraných látek, a také může vybrané osoby pozvat k osobní kontrole. Jedná se o standardní postupy.
Po odbavení zavazadel a bezpečnostní kontrole procházejí cestující na letiště ve státech mimo Schengenský prostor kontrolou dokladů prováděnou Celní správou (cestující letící na letiště v členských státech Schengenské dohody neprocházejí další pasovou kontrolou). Po bezpečnostním odbavení a kontrole Celní správy (pro cestující letící na letiště ve státech mimo Schengenský prostor) se přechází do Bezcelní zóny, kde se čeká na let. Obvykle je možné během této etapy sníst samostatně placené jídlo nebo si zakoupit nápoje a potraviny, které je možné vzít na palubu letadla. Před odletem si rozhodně na informačních monitorech zkontrolujte čas zahájení nástupu na palubu letadla (boarding) a číslo stanoviště - vstupu, tzn. gate.
Nástup do letadla probíhá s pomocí tzv. „rukávu“ - lávky pro cestující vedoucí z gate na palubu letadla. V případě, kdy letadlo stojí na stanovišti vzdáleném od terminálu, jsou cestující převážení autobusem těsně ke stroji. Tam jsou předávány dětské kočárky a cestující nastupují po schodech do letadla, kde je vítá palubní personál. Před nástupem do letadla si připravte palubní lístky a doklady totožnosti.
Většina našich letů probíhá jako charterové lety a na těchto letech je možné odbavit se jako rodina nebo pár. Osoby, které se chtějí odbavit společně, musí přistoupit k odbavení najednou a společně předat zavazadla. Přináležející limity na osobu uvedenou ve smlouvě lze obvykle spojovat (v souladu s informací v záložce Aerolinky a podrobnostmi letu přepravce), musíme mít ale na paměti, že 1 kus zavazadla nemůže přesahovat 32 kg, přičemž hmotnost všech zavazadel nemůže překročit sečtený limit definovaný ve smlouvě. Pokud se každá z osob uvedených ve smlouvě odbavuje individuálně, nebude možné sčítat limit zavazadel. Výše uvedené pravidlo neplatí na pravidelných letech, kde se každý cestující odbavuje samostatně a individuálně předává zavazadlo.
Charterové lety
Na charterových letech jsou místa přidělována zaměstnancem letiště během odbavení zavazadel v check-in. Na vybraných letech je možné rezervovat si místo v letu jen během check-in odbavení, v rámci dostupnosti míst, za další poplatek stanovený přepravcem.
Pravidelné lety
V případě pravidelných letů realizovaných vybranými aerolinkami je možné provést samostatné online odbavení, během kterého si můžeme vybrat místa v letadle. Provádí se na stránkách přepravce na základě čísla letenky, ovšem nejdříve 72-24 h před odletem. Dotazy na číslo letenky směřujte na prodejce.
Odbavení zavazadel je obsluhováno zaměstnanci letiště (ne zaměstnanci ITAKY). Obvykle jsou jako první obslouženy rodiny s malými dětmi, ale není to u každého letu pravidlem. Pokaždé o tom rozhoduje obsluha.
Za doplatek si lze na vybraných letištích zakoupit služby Airport Lounges. Jedná se o komfortní zóny čekání na let připravené na práci a relaxaci před odletem. V ceně pobytu v Airport Lounges jsou zahrnuty nápoje a občerstvení. Podrobný popis služby se nachází na stránce https://www.itaka.pl/uslugi_dodatkowe/ v záložce Airport Lounges.
Informace o době trvání letu si lze ověřit na stránkách www.itaka.pl u vybrané nabídky v záložce „Praktické informace“.
Informace o letových časech si zkontrolujte 24 h před odletem v záložce „Let“ v Zákaznické zóně www.itaka.pl/strefa-klienta/.
Během charterových letů obvykle není bezplatný catering, ale lze za úplatu využít tzv. Sky Bar - palubní personál nabízí možnost nákupů snacků a nápojů.
Během pravidelných letů je jídlo zpravidla zdarma.
Pokud je během letu podáván bezplatný catering, je informace o tom uvedena v cestovním dokladu.
Podrobné informace týkající se cateringu na palubě letadla najdete na stránce: https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
Místa s větším prostorem na nohy se nacházejí především ve střední části letadla, u nouzových východů. Tato místa mohou získat výhradně lidé, kteří jsou fyzicky a psychicky plně v pořádku, jsou starší 12 let (u některých aerolinek 16 let), kteří budou v případě, kdy to bude situace vyžadovat, schopni otevřít evakuační dveře a spolupracovat během evakuace. Navíc by na letech realizovaných bez polské obsluhy tito lidé měli umět anglicky. Místa v evakuační řadě nedostávají lidé pokročilého věku, hendikepovaní a malé děti.
Místa s větším prostorem na nohy se nacházejí také v první řadě. V závislosti na typu letadla, jímž je realizován let osoby s pohybovými omezeními, mohou tito lidé cestovat v první řadě.
V případě dálkových letů letadla často vyžadují doplnění paliva, v souvislosti s čímž je nezbytné technické mezipřistání. To trvá asi 45 min, cestující obvykle zůstávají na palubě letadla, ale konečné rozhodnutí o opuštění letadla nebo setrvání na palubě předává cestujícím pilot.
Mezipřistání může také souviset s realizací tzv. spojených letů, např. letadlo letící na jeden z Kanárských ostrovů z Poznaně přistává ve Vratislavi, aby tam také vyzvedlo cestující (takovéto řešení umožňuje realizovat lety z menších letišť). Mezipřistání trvá asi 1 hod. a je to doba na opuštění paluby cestujícími vracejícími se z dovolené, obsazení míst novými cestujícími a na naložení/vyložení zavazadel. Během mezipřistání cestující pasažéři letadlo neopouštějí (leda by kapitán letadla rozhodl jinak).
Mezipřistání může být také způsobeno nepředvídatelnými okolnostmi, např. atmosférickými podmínkami. Rozhodnutí v této záležitosti činí pilot letadla.
Informace o plánovaném mezipřistání se nacházejí v cestovním dokladu. V případě neuvedení takovéto informace je let plánován jako přímý.
Ve většině případů se zavazadla odbavují na celý let. Během přestupu jsou zavazadla předávána pozemním personálem přímo z jednoho letadla do druhého. V nemnoha případech je nutné si zavazadla vyzvednout a ještě jednou odbavit - v takovém případě budou během prvního odbavení poskytnuty příslušné instrukce, jak postupovat.
O trase letu rozhoduje provozní centrum daných aerolinek a kapitán letadla po dohodě s letišti.
Děti mladší dvou let nemají nárok na samostatné místo - z bezpečnostních důvodů dítě cestuje na kolenou opatrovníka. Podrobné informace najdete na stránce https://www.itaka.pl/linie_lotnicze/ v popisu aerolinek obsluhujících váš let.
Na palubě letadla platí bezpodmínečný zákaz kouření.
U většiny aerolinek je zakázáno také kouření elektronických cigaret.
Pokud bylo vaše zavazadlo poškozeno během letu, rozhodně to nahlaste obsluze letiště na přepážce LOST&FOUND, než opustíte zónu příletu na letišti. Přepážka LOST&FOUND se nejčastěji nachází mimo zónu vyzvedávání zavazadel.
Zaměstnanci letiště na přepážce LOST&FOUND vydají speciální formulář Property Irregularity Report (PIR), na jehož základě lze podat reklamaci u aerolinek. K reklamaci bude nezbytné připojit palubní lístek.
Pokud bylo zavazadlo poškozeno během transferu mezi hotelem a letištěm, rozhodně tuto skutečnost nahlaste delegátovi.
Pokud vaše zavazadlo nevyjelo na pásu v zóně vyzvedávání zavazadel - nahlaste se v kanceláři ztrát a nálezů LOST& FOUND na daném letišti. Zaměstnanci letiště vydají speciální formulář Property Irregularity Report (PIR), na jehož základě můžete podat reklamaci u aerolinek. Obvykle lze v takovém případě na náklady aerolinek provést drobné nákupy, uschovat si účtenky a požádat o proplacení vzniklých nákladů cestou reklamace po návratu, směřované přímo na aerolinky. Pokud máte doplňující pojištění, které vás chrání před následky ztráty nebo zpoždění zavazadel, kontaktujte svého pojistitele.
Pokud vašim dokladům skončila platnost, možná vlastníte jiný doklad opravňující k překročení hranice? V Evropské unii se lze pohybovat také na základě platného cestovního pasu. Informace o tom, který z dokladů se požaduje, lze najít na stránkách: https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych/.
Pokud nemáte žádný z těchto dokladů, můžete se pokusit nechat si vyrobit nový v expresním režimu a dokoupit si let na místo akce (v obou směrech v případě pravidelných letů, s výjimkou letů realizovaných aerolinkami Wizz Air) nebo změnit cestující osobu. Za tímto účelem kontaktujte prodejce.
Zóna, v níž se po odbavení nacházíte, je zóna bez státní příslušnosti. Zaměstnanci ITAKY nejsou oprávněni se v této zóně zdržovat. Všechny zprávy o zpoždění jsou tedy předávány obsluhou letiště (nejčastěji se zobrazují na tabuli odletů). Po několika hodinách čekání aerolinky zajišťují jídlo v závislosti na možnostech daného letiště. Nařízení 261/2004 Evropského parlamentu a Rady ze dne 11. 2. 2004 stanoví pravidla pomoci pro cestující v případě velkého zpoždění http://www.ulc.gov.pl/_download/kopp/roz_261-2004_pl.pdf. Pokud jste se už odbavili, za celou cestu do cílového letiště zodpovídají aerolinky a ony činí rozhodnutí týkající se případného ubytování v případě zpoždění. Let do cílového místa a přílet z něj podléhají podmínkám Montrealské úmluvy z roku 1999.
Odbavení začíná 2 hod. před odletem na letech na střední vzdálenost a končí 45 minut před odletem.
Výjimku představují odbavení začínající 3 hodiny před odletem, která končí hodinu před odletem, a jsou to lety:
- realizované aerolinkami Emirates
- realizované aerolinkami Qatar Airways
- do Izraele
- dálkové pravidelné lety realizované PLL LOT (USA, Kanada, Čína, Japonsko)
- charterové lety realizované aerolinkami TUI Fly Netherlands (dálkové lety: Dominikánská republika, Mauricius)
- charterové lety realizované aerolinkami Travel Service A330 (dálkové lety: Dominikánská republika, Kuba, Thajsko, Zanzibar)
Doba zahájení a ukončení odbavování je uvedena vždy ve smlouvě.
Během této doby je nutné dostavit se na letiště a odbavit se. Odbavení je realizováno nezávisle na cestovní kanceláři ITAKA a jeho zpoždění není za většiny situací možné. V případě problémů s příjezdem kontaktujte Centrum zákaznické podpory (https://www.itaka.pl/kontakt/)
V případě pravidelných letů musíme mít na paměti, že neodbavení se na prvním úseku znamená ztrátu ostatních úseků letu, včetně zpátečního (výjimku představují spoje realizované aerolinkami Wizz Air). V takovém případě je nutné pro využití plnění dokoupit let oběma směry.
V případě charterových letů lze využít zpáteční let (výjimkou mohou být dálkové lety). V každém případě doporučujeme kontaktovat prodejce pro potvrzení možnosti zakoupení letu a dokoupení transferu z letiště do hotelu. V případě dalších dotazů kontaktujte Centrum zákaznické podpory (https://www.itaka.pl/kontakt/)